
Kontrapunkt
U romanu „Kontrapunkt“ (1928) Oldosa Hakslija, inspirisanom muzičkim kontrapunktom, životi londonske intelektualne elite dvadesetih godina 20. veka prepliću se kroz paralelne priče o ljubavi, smrti, umetnosti i potrazi za smislom.
Roman nema linearnu radnju, već modulaciju sličnih motiva iz različitih perspektiva: emocionalne, intelektualne, religiozne i metafizičke.
Centralni likovi su pisac Filip Kvorls, Hakslijev alter ego, mudrac koji se vraća iz Indije sa suprugom Eleonor i sinom; Eleonor je u iskušenju od strane fašističkog demagoga Everarda Veblija; Mark Rampion, holistički idealista sličan D. H. Lorensu, zalaže se za ravnotežu uma, tela i duha; mladi novinar Volter Bidlejk je umešan u ljubavni trougao sa Mardžori Karling i Lusi Tantamaunt.
Stareli slikar Džon Bidlejk suočava se sa rakom i kreativnim padom; njegov sin Denis Burlap, licemerni urednik, koristi hrišćansku retoriku za pohlepu. Nihilista Moris Spendrel sprovodi „eksperiment“ da bi izazvao Boga: sarađuje sa Ilidžom u ubistvu Veblija, završavajući se samoubistvom zajedno sa Betovenom, tražeći dokaz božanstva. Smrt Kvorlovog mladog sina od meningitisa naglašava besmislenost patnje.
Roman satirično kritikuje fragmentaciju modernog života: sukob između strasti i uma, licemerje društva, propadanje umetnosti i politički ekstremizam. Kroz romane „à clef“ (likovi inspirisani poznanstvima iz stvarnog života), Haksli istražuje haos u kome se lične želje sudaraju sa društvenim silama, ostavljajući harmoniju nedostižnom. Klasičan hit, preteča postmodernizma u književnosti.
Jedan primerak je u ponudi