
Zvižduk
Zvižduk (1978.), posljednji roman Jamesa Jonesa, objavljen posthumno, završava njegovu ratnu trilogiju započetu s Ovdje do vječnosti i Tankom crvenom crtom. Radnja knjige “Zvižduk” odvija se u Američkom jugu tijekom Druga svjetskog rata.
Smješten u Drugi svjetski rat, roman prati četvoricu američkih vojnika – Wincha, Prella, Strangea i Landersa – iz čete C, koji se, nakon borbi na pacifičkim otocima, vraćaju u vojnu bolnicu u Tennesseeju 1943. godine. Jones istražuje njihovu borbu s fizičkim i psihičkim ožiljcima rata, pokušavajući pronaći smisao u životu nakon traumatičnih iskustava.
Priča počinje dolaskom vojnika u bolnicu Luxor, gdje se suočavaju s novim izazovima: rehabilitacijom, birokracijom i unutarnjim demonima. Winch, narednik i vođa grupe, bori se s alkoholizmom i osjećajem krivnje zbog gubitka ljudi u borbi. Prell, teško ranjen u noge, očajnički želi izbjeći amputaciju, dok se suočava s gubitkom identiteta vojnika. Strange, kuhar čete, nosi se s tugom za poginulim prijateljima, dok Landers, intelektualac, pokušava razumjeti besmisao rata kroz filozofiju i introspekciju. Svaki lik predstavlja različit aspekt ratne traume – od fizičke devastacije do emocionalnog sloma.
Jones detaljno prikazuje bolnički život, vojničku kameraderiju i sukobe s autoritetima, poput strogih liječnika i birokrata. Roman se bavi temama gubitka, preživljavanja i potrage za svrhom u svijetu koji rat čini apsurdnim. Winchova borba s mentalnim slomom kulminira u samodestruktivnom ponašanju, dok Prellova opsesija očuvanjem nogu simbolizira očajnički pokušaj očuvanja dostojanstva. Strange i Landers, svaki na svoj način, traže iskupljenje – kroz povezanost s drugima ili bijeg u alkohol i seks.
Naslov Zvižduk odnosi se na zvuk koji vojnici čuju u trenucima smrti, simbolizirajući krhkost života i neizbježnost sudbine. Jones, veteran rata, piše s dubokim razumijevanjem vojničkog iskustva, ne štedeći čitatelja od surovih detalja trauma i deziluzije. Roman završava tragično, s likovima koji ne uspijevaju u potpunosti prevladati svoje rane, ostavljajući dojam da rat nastavlja uništavati i nakon borbenih linija.
Rukovodeći se stilom realizma, Jones stvara složene likove čije unutarnje borbe odjekuju univerzalnim pitanjima o ljudskosti i žrtvi. Zvižduk je potresan završetak trilogije, manje fokusiran na akciju, a više na psihološke posljedice rata, čineći ga snažnim svjedočanstvom o cijeni preživljavanja. U Hrvatskoj, roman je dostupan u prijevodima koji čuvaju Jonesovu sirovu emocionalnu snagu, iako nije toliko poznat kao Tanka crvena crta.
Dva primjerka su u ponudi